Off-topic četvrtak: Kako da ga usrećite više nego ikada? (Afera jača nego Tonus 'lebac!)

Na blogu s vremena na vreme objavim i neki off-topic post, danas objavljujem post tog tipa a inspiracija je reklama koju sam videla u jednom od čitanijih nedeljnih časopisa, Gloriji. Ne znam da li ste pre nekoliko nedelja uspeli da propratite neki delić afere "Tonus" ali ono što je meni neverovatno je kolika se prašina digla oko tog hleba a sličnih primera zloupotrebe oglašavanja ima puno. Danas pišem o jednom primeru oglašavanja koji očito blogerima/medijima nije tako interesantan za pisanje kao pomenuti Tonus 'lebac, slanina ili Zoranina knjiga ;p

Potražnja za programerima je ogromna - pošto mi je brat programer takoreći iz prve ruke pratim ovu situaciju i imam uvid u to koliko je ovo tržište rada trenutno drugačije u odnosu na bilo koje drugo. Pošto su pozivi na intervjue i ponude za posao nešto čime HR menadžeri bombarduju programere na Linkedinu "on a daily basis", neki mag marketinga rešio je da ode i korak dalje - šta je to što prosečnog muškarca može da obrlati brže nego Linkedin HR-ovci i njihove ponude? Pa, po nekom šablonu iliti stereotipu, to bi trebalo da bude lepša polovina ;p I tako je pomenuti mag marketinga stvorio sledeću reklamu:



Žena je naravno plavuša, tema je - odrednica suštine ženskog postojanja, decenijama obrađivana u stručnom ženskom štivu poput Cosmopolitana - kako usrećiti muškarca više no ikada. Izbor medija za oglašavanje je u skladu sa ciljnim tržištem - ženski časopis Glorija. Zadatak plavuše je da preporuči izvesnoj kompaniji Levi9 svog muškarca programera a ako ga oni zaposle, dobijaju kao nagradu romantični vikend za dvoje u Amsterdamu. Ovoliko stereotipa i promašaja da je neko svesno hteo da napravi u jednoj reklami - ne bi mu bilo baš lako ;p Prvo, uopšte se ne pominje ni teoretska mogućnost da je žena programer. Plavušina uloga je sporedna i pasivna, pa ipak sa dovoljno uticaja a nagrada će biti romantičan vikend za oboje. 





Naknadno se, usled verujem loše rekacije, pojavila i "ženska" verzija reklame - u kojoj se Levi9 obraća muškarcima da preporuče svoje supruge/devojke za posao programera, međutim nju nisam videla u štampanim medijima, objavljena je na FB stranici reda radi, (po mom skromnom mišljenju) kao čisto "pranje". Pritom za razliku od žene koja osvaja romantični vikend za dvoje, ovde muškarac za sebe osvaja bicikl, tako da je i ta reklama svojevrsni višestruki "fail" jer ponavlja stereotipe iz prethodne. 

Ne razumem kakva osoba treba da budeš da bi ti ovakva reklama pala na pamet i da imaš hrabrosti da je izneseš menadžmentu firme i, što je još gore, da je taj menadžment prihvati. Mnogo je tu stepenica koje bi trebalo preći dok se nešto ovako objavi, a očigledno su pređene. U najmanju ruku, ovo je pitanje lošeg ukusa a po nekim drugim parametrima, u nekoj drugoj zemlji, verujem da ovo ne bi bilo u skladu sa zakonom jer je tako očigledno diskriminatorno. E sad zamislite - ovo je napravila intelektualna elita ove zemlje?!? Kako tek mi obični "neelitni" treba da razmišljamo i da se ponašamo (a takvih je u Srbiji složićete se mnogo više). Zato je i dalje uglavnom u Srbiji normalno prebiti ženu, dete i tome slično. Zna se gde je ženama mesto - pored šporeta, šta ona ima bilo gde da ide i bilo šta da radi, eventualno je plus ako je plava i lepa. 


Nekome će zvučati ekstremno ali po meni - gledajte tu reklamu očima devojčica od desetak godina i videćete u kom pravcu ih to vodi - ka tome kako postati plavuša koja usrećuje svog muškarca i sporedno mu pomaže i usmerava ga da napravi karijeru. Pa ako te firme iole strateški razmišljaju, da bi napravili kvalitetnije tržište rada i veću ponudu programera, ključno bi bilo napraviti neki desetogodišnji strateški program kako da se što više devojčica uključi u celu priču. To je i u interesu države i u interesu svih nas. Čak iako ne gledamo sa humanog i ljudskog aspekta već kroz čistu matematiku i ekonomiju - to je ono što dugoročno spasava neku zemlju iz krize. A naše su devojčice pametne i naše devojčice mogu :) Ne samo kao plavušice koje će u krevetu držati svog muškarca za ruku i pričati mu "Dragi, a mogao bi da uradiš ovo ili ono..."

Tonus 'lebac i mesara Matijević privukli su ogromnu pažnju blogera a sadržaj ove reklame koji je (opet, po meni) na nivou skandala, ostavio je izgleda mnoge ravnodušnim pa ovaj moj tekst smatrajte malim doprinosom na ovu temu pošto mislim da ovakve stvari treba primećivati i razmišljati o njima jednostavno jer nisu fer prema nekim klincima koji tek traže sebe i koje možda ovakve medijske objave obeshrabre - dajte im šansu.