Off-topic četvrtak: Kako da ga usrećite više nego ikada? (Afera jača nego Tonus 'lebac!)

Na blogu s vremena na vreme objavim i neki off-topic post, danas objavljujem post tog tipa a inspiracija je reklama koju sam videla u jednom od čitanijih nedeljnih časopisa, Gloriji. Ne znam da li ste pre nekoliko nedelja uspeli da propratite neki delić afere "Tonus" ali ono što je meni neverovatno je kolika se prašina digla oko tog hleba a sličnih primera zloupotrebe oglašavanja ima puno. Danas pišem o jednom primeru oglašavanja koji očito blogerima/medijima nije tako interesantan za pisanje kao pomenuti Tonus 'lebac, slanina ili Zoranina knjiga ;p

Potražnja za programerima je ogromna - pošto mi je brat programer takoreći iz prve ruke pratim ovu situaciju i imam uvid u to koliko je ovo tržište rada trenutno drugačije u odnosu na bilo koje drugo. Pošto su pozivi na intervjue i ponude za posao nešto čime HR menadžeri bombarduju programere na Linkedinu "on a daily basis", neki mag marketinga rešio je da ode i korak dalje - šta je to što prosečnog muškarca može da obrlati brže nego Linkedin HR-ovci i njihove ponude? Pa, po nekom šablonu iliti stereotipu, to bi trebalo da bude lepša polovina ;p I tako je pomenuti mag marketinga stvorio sledeću reklamu:



Žena je naravno plavuša, tema je - odrednica suštine ženskog postojanja, decenijama obrađivana u stručnom ženskom štivu poput Cosmopolitana - kako usrećiti muškarca više no ikada. Izbor medija za oglašavanje je u skladu sa ciljnim tržištem - ženski časopis Glorija. Zadatak plavuše je da preporuči izvesnoj kompaniji Levi9 svog muškarca programera a ako ga oni zaposle, dobijaju kao nagradu romantični vikend za dvoje u Amsterdamu. Ovoliko stereotipa i promašaja da je neko svesno hteo da napravi u jednoj reklami - ne bi mu bilo baš lako ;p Prvo, uopšte se ne pominje ni teoretska mogućnost da je žena programer. Plavušina uloga je sporedna i pasivna, pa ipak sa dovoljno uticaja a nagrada će biti romantičan vikend za oboje. 





Naknadno se, usled verujem loše rekacije, pojavila i "ženska" verzija reklame - u kojoj se Levi9 obraća muškarcima da preporuče svoje supruge/devojke za posao programera, međutim nju nisam videla u štampanim medijima, objavljena je na FB stranici reda radi, (po mom skromnom mišljenju) kao čisto "pranje". Pritom za razliku od žene koja osvaja romantični vikend za dvoje, ovde muškarac za sebe osvaja bicikl, tako da je i ta reklama svojevrsni višestruki "fail" jer ponavlja stereotipe iz prethodne. 

Ne razumem kakva osoba treba da budeš da bi ti ovakva reklama pala na pamet i da imaš hrabrosti da je izneseš menadžmentu firme i, što je još gore, da je taj menadžment prihvati. Mnogo je tu stepenica koje bi trebalo preći dok se nešto ovako objavi, a očigledno su pređene. U najmanju ruku, ovo je pitanje lošeg ukusa a po nekim drugim parametrima, u nekoj drugoj zemlji, verujem da ovo ne bi bilo u skladu sa zakonom jer je tako očigledno diskriminatorno. E sad zamislite - ovo je napravila intelektualna elita ove zemlje?!? Kako tek mi obični "neelitni" treba da razmišljamo i da se ponašamo (a takvih je u Srbiji složićete se mnogo više). Zato je i dalje uglavnom u Srbiji normalno prebiti ženu, dete i tome slično. Zna se gde je ženama mesto - pored šporeta, šta ona ima bilo gde da ide i bilo šta da radi, eventualno je plus ako je plava i lepa. 


Nekome će zvučati ekstremno ali po meni - gledajte tu reklamu očima devojčica od desetak godina i videćete u kom pravcu ih to vodi - ka tome kako postati plavuša koja usrećuje svog muškarca i sporedno mu pomaže i usmerava ga da napravi karijeru. Pa ako te firme iole strateški razmišljaju, da bi napravili kvalitetnije tržište rada i veću ponudu programera, ključno bi bilo napraviti neki desetogodišnji strateški program kako da se što više devojčica uključi u celu priču. To je i u interesu države i u interesu svih nas. Čak iako ne gledamo sa humanog i ljudskog aspekta već kroz čistu matematiku i ekonomiju - to je ono što dugoročno spasava neku zemlju iz krize. A naše su devojčice pametne i naše devojčice mogu :) Ne samo kao plavušice koje će u krevetu držati svog muškarca za ruku i pričati mu "Dragi, a mogao bi da uradiš ovo ili ono..."

Tonus 'lebac i mesara Matijević privukli su ogromnu pažnju blogera a sadržaj ove reklame koji je (opet, po meni) na nivou skandala, ostavio je izgleda mnoge ravnodušnim pa ovaj moj tekst smatrajte malim doprinosom na ovu temu pošto mislim da ovakve stvari treba primećivati i razmišljati o njima jednostavno jer nisu fer prema nekim klincima koji tek traže sebe i koje možda ovakve medijske objave obeshrabre - dajte im šansu. 



16 comments:

  1. Posrnuli advertajzing... Lanac posrnulosti je predugačak za jedan komentar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, plus ekako od tog pismenog IT sveta ne bi ovako nešto očekivala :-/

      Delete
  2. To se isto i ja pitam, ko odobrava takve reklame?!?!?! Super si napisala, straight to the point, suvišno je bilo šta još reći.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, svakome moze da padne svasta na pamet, ali neki sef to treba da zaustavi :)

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Taman sam mislila da posle one idiotske poruke izvinjenja ništa ne može da me iznenadi, kad ono... bruka i sramota... i tu bih završila jer mi svakojake ružne reči padaju na pamet.

    ReplyDelete
  5. Nikad nismo imali više marketinških stručnjaka, nikada više nije bilo sveznalica u oblasti advertajzinga. Šta dobijamo - reklame za kreme protiv bora, koje nam nude 16-godišnje devojčice, koje su za boru samo čule, a sve te čudotvorne kreme će već posle 4 - 6 nedelja redovne upotrebe smanjiti bore do 57% (gde li samo nađoše taj procenat). Imamo i 22-godišnje majke, koje svojoj deci predškolskog uzrasta upute samo nežan osmeh, kada vide da su ovi izmazali celu kuću bojama, borovnicom, šminkom ili nečim sličnim, jer postoji čudotvorni deterdžent koji će sve to rešiti, dok trepneš. Od raznoraznih čudotvornih dijeta, preko stimulativnih sredstava, prejedanja brzom hranom onih, koji bi se ugojili i pri pogledu na tu vrstu hrane, stigosmo, dakle, do uvredljivo zaglupljujućih reklama. Najgore je što je neka firma ovo debelo platila, naravno, sa uračunatim reketom za donosioca posla. Zato me ovo uopšte ne iznenađuje. Za koje nas kretene drže, uskoro očekujem reklamiranje psihijatrijskih klinika, gde se "u vašem interesu" najefikasnije i najjeftinije vrši lobotomija. Mislim da bi nas samo to spasilo potpunog ludila.

    ReplyDelete
  6. Po meni su ženski časpopisi generalno zatupljujući i stavljaju ženu u kalup, a ako neka i iskoči, o njoj se napiše poseban tekst. Zato ih i ne čitam. U međuvremenu su možda evoluirali u nešto drugo. A reklama je tiha jeza! U ovom apsurdu u kojem živimo, ne bi me iznenadilo da je i ona delo žene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nekako je tužno videti ovakvu reklamu :-/

      Delete
  7. Komentarisala sam to na tviteru kad je oglas bio aktuelan i odogovorili su mi kako postoji i oglas za žene, ali se nisu oglasili povodom onog dela da nagrade nisu iste.
    I mislim da nije naknadno dodat oglas za žene usled loših reakcija nego da je od starta takva kampanja bila, zato što je bilo raznih drugih varijanti tipa zaposli mamu tatu babu dedu sina ćerku. Samo je taj deo prošao malo nezapaženo.

    ReplyDelete
  8. sreco, u ovom poslu sam preko 40 godina (IT, programerskom) i procenat zena u ovom poslu je toliko zanemarivo mali (a procenat kvalitetnih jos za 2 reda velicine manji) da je gadjanje "oba pola" cista glupost! a reklama je ocigledno uspela jer ste vi "brizne zene" odma reagovale da podelite "neravnopravni oglas" pa je isti dosao do jos mnogo ociju koje ga svakako ne bi videle. Mislite li da i za oglas za rad u rudniku neko treba da brine o ravnopravnosti polova? Posao je takav, muskarci ga rade bolje, brze i kvalitetnije, DEAL WITH IT!

    programer

    ReplyDelete
    Replies
    1. verovatno jer se kod nas programiranje više vezuje za elektrotehniku, IT poslovi ostaju muški domen. u drugim kulturama programiranje je posao u kojem neki put čak i dominiraju žene. a pominjanje rudnika i ravnopravnosti je tek zastareo stav...mi "brižne žene" želimo da ti kažemo da je pamet (koja je presudna za IT sektor) nije odlika samo jednog pola.

      Delete
  9. takodje moram da dodam da ZENE PROGRAMERI NE CITAJU GLORIJU! te da bi trazenje zena programera kroz reklamu u gloriji bilo takodje vrlo uzaludan i pogresan posao

    programer

    ReplyDelete
  10. Programeru, e nek si nam rek'o! Došao sam da nam on objasniš neke stvari. Usput i sporog si mozga. Ako si već hteo da ti GLORIU NE ČITAJU ŽENE PROGRAMERI bude argument za nešto - u tom slučaju bi ispravno bilo da muškarci neprogrameri čitaju Gloriu. Izgleda da se bliži zaslužena penzija posle toliko iskustva i da kod tebe više nije sve tako bolje, brže i kvalitetnije.

    ReplyDelete