Šta je Minoxidil?

Borba protiv opadanja kose (vrlo slično borbi protiv starenja i bora) je ogroman biznis za kozmetičku industriju. Veliki je broj različitih preparata sa vrlo različitim cenama koji se prodaju svuda, od lokalnih radnjica, preko parfimerija pa sve do apoteka - ali šta je od svega toga zaista delotvorno? Jedan od najboljih načina da proverite da li se isplati ulaganje vašeg novca i vremena u neki od ovih tretmana je postojanje kliničkih studija i tekstovi u stručnim časopisima. Recimo, mi na ovom blogu možemo da napišemo 10 hvalospevnih tekstova o tome kako kombinacija Kosili + ricinusovo ulje + kapi od koprive podstiče rast kose ali da li treba da nam verujete? ;) Na tu temu u stručnim časopisima nećete naći ama baš ništa :>

Minoksidil je lek koji se u početku koristio oralno, za tretiranje visokog krvnog pritiska. Međutim, otkriven je interesantan propratni efekat - Minoxidil može da izazove povećan rast ili potamnjivanje fnih dlačica, ili u nekim slučajevima, značajan gubitak kose. Kada se prestane sa korišćenjem, kosa će se vratiti u normalno stanje u periodu od 30 do 60 dana. [1]

Tačan mehanizam dejstva ovog leka nije poznat. Koristi se jednom ili dva puta dnevno (utrljava se na kožu glave) tokom perioda od najmanje 4 meseca a efekat nestaje kada prestanete sa korišćenjem jer ćelije matriksa nemaju stimulaciju da se brže dele.

Minoksidil je manje efikasan kada postoji veća površina na kojoj nema kose. Međutim, njegova efikasnost je prilično dobra kada su u pitanju mlađi muškarci (starosti od 18 do 41 godinu).

Može se kupiti u apoteci bez recepta, prodaje se pod različitim imenima (u Americi "Rogaine", kod nas "Pilovit", "Pilfud") i po različitim cenama mada je koncentracija aktivnih sastojaka ista - uglavnom se proizvodi u koncentraciji od 2% ili 5%.

Prilikom aplikacije treba biti pažljiv jer ukoliko vam nešto kaplje sa strane može doći do pojačane maljavosti na neželjenim mestima.

Kod izvesnog broja ljudi efekat potpuno izostane ali, ako imate problema sa opadanjem kose, svakako se dodatno informišite o minoksidilu - kao što vidite iz teksta gore koji nije naročito bajkovit ;) minoksidil nije 'čudotvorno' rešenje i kao većina stvari u životu ima i dobre i loše strane. Ali zato barem postoji mogućnost realnog efekta u odnosu na šarene reklame i proizvode iz supermarketa koji obećavaju čuda. Tako da, ukoliko vas muči problem opadanja kose, svakako vredi da mu date šansu.



62 comments:

  1. Po zanimanju sam farmaceut, trenutno na stažu u državnoj apoteci što znači da izrađujem magistralne preparate. Jedan od njih je rastvor minoksidila (Minoxidili lotio 2%). Ovaj se rastvor utrljava dva puta dnevno u željeni deo vlasišta u količini od po 2 mililitra. Dosta je tražen od strane vrlo mladih muškaraca ali i žena sa alopecijom. Dermatolozi ga često propisuju, ali ono što se meni lično ne dopada je činjenica da sadrži koncentrovani etanol (96%). U preparatu od 100ml ima 65ml alkohola koji osim što isušuje kosu izaziva neprijatno pečenje vlasišta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja sam imao alopeciu areatu , pocela mi je opadati kosa na krugovima koji su se sirili od cela do temena glave. Koristio sam pilfud 5% minox. koji mi je verovali ili ne vratio kosu kroz 30 dana. Jeste da mi je sad malo redja kosa na tim mestima ali je ima u celosti. Sve preporuke za preparat!

      Delete
    2. Posto vidim da je gore data slika strukturne formule, vidim benzenov prsten,pa me zanima dali je ovo kancerogeno?

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. U kojoj apoteci moze da se kupi taj koji prave farmaceuti i po kojoj ceni ?

      Hvala unapred!

      Delete
  2. Hvala na komentaru, stvarno nam puno znaci svako strucno misljenje!

    ReplyDelete
  3. Meni kosa ne opada ali u poslednjih godiinu dana mi se dlaka stanjila,nije mi kosa vise bujna i sporije raste.....da li mogu da isprobam minoksidil?

    pozdrav

    Larisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eto moj savet Burgesterin Hair und Nails,jeste da je 100 franaka ali su vrh tablete

      Delete
  4. Imala sam alopecia areata pre par godina i resila sam problem sa mynoxidil-om od 5%. Ali ne bih preporucila upotrebu bez konsultacije sa lekarom. Vidim da je u prvom komentaru pomenuto da sadrzi veliki procenat alkohola i da ostecuje kozu glave. meni je uz preparat bio prepisan i esperson mast, tako da sam uvece nanosila rastvor na celava mesta, a ujutro mazala kozu upravo zbog toga. I naravno, ogroman oprez kod pranja kose, paziti da se voda ne sliva na lice. Pozdrav svima i srecno i ne daj Boze da vam zatreba ikada vise:)

    ReplyDelete
  5. Hvala na komentaru, puno nam znaci kad neko podeli svoje iskustvo :)

    ReplyDelete
  6. Imam Alopecia areata, i koristila sam minoxidyl 10% 2x1 na preporuku lekara, uz svakodnevno pranje kose...kosa je ubrzo porasla, potom i opala na tim regijama, jer sam prestala da ista mazem. Potom sam promenila lekara, dao mi je drugu terapiju-Elocor mast i injekcije Diprofos, uz vitaminske kapsule Pantogar, ne smem da ureknem, ali za sada je sve super. Nadam se da nikome ne zatreba,ali eto da podelim sa vama svoje iskustvo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I ja sam primila 2 diprofos injekcije i to svaka na tri nedelje. koliko si ti injekcije primila? a meni je lekar dao i minoxidil 2% da mazem, a ja se jos ne usudjujem. inace imam alopeciju ofiasis :(

      Delete
  7. I JA IMAM PROREDJENU KOSU,P0ROBAĆU DA REŠIM PROBLEM SA mynoxidil-om od 5%

    ReplyDelete
  8. Vec duzi period imam problema sa pojacanim opadanjem kose,a pritom i umesto neke njive ili vocnjaka u nasledje sam dobila visoko celo i malo vece zaliske sto je priznacete prilicno frustrirajuce za zenu.To sam zataskala siskama koliko sam mogla ali ovo opadanje kose mi je oteralo san i poprilicno mi unelo nervozu.
    Lekari,kozmeticari i dermatolozi po manjim bolnicama su pricali kojesta prikrivajuci svoje neznanje i dajuci prazne savete obicno bez uradjenih bilo kakvih pregleda,zato sam otisla u KC Vojvodine(kao student medicine uspela da dodjem do profesorke koja predaje na fakultetu) i koja je ispisala gomilu uputa za razne pretrage pre nego sto mi je dala bilo kakav savet ili prepisala terapiju za moj problem.1. Zasto je sve to uradila? i 2.Zasto ja to sve pisem ovde?
    >
    1.Uzroci opadanja kose ili slabljenja dlake mogu biti razliciti i jako je bitno sta je sustina problema jer od toga zavisi i tretman.
    Ako laicki uzmete tretman koji nece pomoci u resavanju vaseg problema izgubicete novac i vreme a povecati nivo frustracije.
    2.Pisem ovde jer je minoksidil bio deo moje terapije pa bi htela da podelim moje iskustvo.
    Prvo,tacno je da je minoksidil u stvari lek za snizavanje krvnog pritiska ali je utvrdjeno da deluje i na rast dlake a ovde moram(kao medicinar) da istaknem da se ne radi o magicnom dejstvu vec o efektu na krvne sudove,on dovodi do sirenja krvnih sudova i tako povecava prokrvljenost regije,olaksava dovod kiseonika i drugih hranljivih materija preko krvi do korena dlake i na taj nacin stimulise koren. Problem je sto ima efekta samo dok se minoksidil koristi( i to prvi efekti-sto se tice rasta nove kose- se mogu ocekvati tek nakon 4meseca,mada moram reci iz licnog iskustva da sam vec posle 2meseca primetila da mi se popravio kvalitet kose).

    Dakle efekat je ovako slikovito da kazem,kao kad pravite bastu u pustinji-koliko zalivas toliko ces i da dobijes,a cim prestanes zalivati sve se vraca u prvobitno stanje.
    Jer cim prestanete koristiti minoksidil posle izvesnog vremena sve se vraca u prvobitno stanje,kao da ga nikad niste ni koristili.Dake to nije trajno resenje! A vazno je napomenuti i to da se nemoze konstantno koristiti jer posle izvesnog vremena postnete rezistentni i preparat vise nema efekta.Naravno,preparat moze imati i brojna nezeljena dejstva a to sve pise u uputstvu. Upravo iz svih tih razloga sam prestala da ga koristim.
    Izanalizirajte sami pa odlucite da li vam odgovara,ja sam zelela da podelim moja saznanja o ovom preparatu.
    I evo za kraj prakticni saveti za one koji odluce da ipak probaju :
    Na nasem trzistu se minoksidil nalazi pod fabrickim imenom Pilfud,imate ga kao 2% i 5% rastvor.Cena ovog 2% je u jeftinijim apotekama oko 1600 din.ali isti taj preparat mozete traziti u apoteci da vam naprave(trazite 2% minoksidil) i platicete 3x manju cenu). A ako vam kazu da ne prave:
    -u drzavnoj apoteci> LAZU
    -u privatnoj> potrazite neku malo vecu privatnu apoteku koja ima laboratoriju.
    Kada se pakovanje otvori rok mu je mesec dana,to nekad zaborave da kazu u apoteci,nikad ne krecite od 5% vec prvo uzmite 2%.
    Nadam se da ce vec nekome pomoci sve ovo sto sam ispisala :)
    Srecno :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Citiram: "...da istaknem da se ne radi o magicnom dejstvu vec o efektu na krvne sudove,on dovodi do sirenja krvnih sudova i tako povecava prokrvljenost regije,olaksava dovod kiseonika i drugih hranljivih materija preko krvi do korena dlake i na taj nacin stimulise koren..." Da li ovo moze da znaci da utrljavanje belog luka, djumbira, ljute paprike i ostalog sto dovodi do sirenja krvnih sudova i povecavanja prokrvljenosti moze da izazove isti ili slican efekat?...

      Delete
    2. Koja apoteka je u pitanju i koja cena? 5% rastvor koji prave farmaceuti?

      Bio bih zahvalan na odgovoru.

      Veliki pozdrav

      Delete
  9. Puno korisnih informacija, hvala najlepše!

    ReplyDelete
  10. Pa,evo,podelila bih i ja svoje iskustvo. Citajuci ova,osetila sam potrebu da to uradim.Prva stvar,imam 21 godinu,i od tinejdzerskog perioda,moja kosa se jako proredila,i postala uzasno tanka. Probala sam razne preparate,od sampona za volumen,do preparata koje su mi prepisivali po apotekama nakon pregleda,medjutim,nista nije pomagalo. Tako sam cula za CMG kliniku,i otisla tamo,resena da uradim transplataciju kose. Medjutim,nakon detaljnog pregleda,doktorka mi je rekla da za time nema potrebe,i prepisala minoksidil od 2% i T-GEL (neutrogena). Za minoksidil mi je rekla sledece: da ga koristim svako vece pred spavanje,i da se on moze koristiti dozivotno,a T-GEL svega jednom,do dva puta nedeljno.
    Mogu reci da sam jako zadovoljna,i da se kvalitet moje kose dosta popravio,inace ga idalje koristim,i to vec godinu dana. I moram priznati da sam malo zbunjena prethodnim komentarom da nakon nekog vremena koriscenja on izgubi dejstvo. Ali,verovatno je da je svaki organizam drugaciji,i da minoksidil,s' toga,drugacije i deluje.
    Svima koji imaju slican problem kao ja,preporucujem ovu kombinaciju.

    ReplyDelete
  11. naj vaznije je kod upotrebe preparata za opadanje kose je da se shvati,dapreparat mora da se koristi ceo zivot od momenta kad covek odluci da mu tako nesto treba.ako se to neuzme za ozbiljno nema potrebe ni da se pocinje.svi preparati deluju tako sto jacaju koren dlake i samu dlaku,uzavisnosti od procenta minoksila sa vecom ili manjom uspesnjoscu,ali svaki u roku od mesec do dva gubi sva dejsva ako se vise ne koristi.kosa se vraca u prehodno stanje sto posle nekog pobosljanja deluje jos jadnije.dakle mopzete kominovati preparate ,tri meseca skupi dobar preparat kao sto su ampule od kerastaze pa preci sledeca tri meseca na stimulist koji je upola jeftiniji i ima upola minoksila i sta god vec ,ali zlatno pravilo je neostavljajte kozu glave tj.koren kose bez minoksila

    ReplyDelete
  12. Pozdrav! Imam 19 god. i već imam zaliske sa strana a pošto imam i visoko čelo baš mi ružno izgleda. pa razmišljam da počnem koristiti minoxidil ali prije toga da se posavjetujem malo. Dakle da li ja to mogu uzeti i koristiti sam bez uputstva dermatologa i koje su nuspojave? Kako se koristi i za koliko se primjete rezultati? Unapred hvala.

    ReplyDelete
  13. Koliko odgovora... Pa nmg stići pročitati sve odgovore. Ljudi polako nemojte toliko pomagati znm da sam u depresiji al ipak polako.!!!

    ReplyDelete
  14. Da li je neko presadio kosu u cmg ili nekoj drugoj klinici i ako jeste na sta lici? :)

    ReplyDelete
  15. treba mi savet.. porodila sam se pre 4 mes i pocela je nenormalno da mi opada kosa.. kada god prodjem rukama minimum 5 dlaka izvucem, jastuk mi je ujutru pun dlaka.. da napomenem da dojim bebu.. da li to ima neke veze sa tim i da li mogu da koristim 2% minoksidil? hvaala

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Trudnoća i dojenje
    Minoksidil ne treba primjenjivati u trudnoći. Zbog mogućih neželjenih efekata u dojenčadi minoksidil ne treba primjenjivati tokom dojenja, ali ako je to neophodno, onda prekinuti dojenje i prijeći na alternativni režim ishrane dojenčeta.
    Tu sve piše http://www.healthbosnia.com/lijeci/pilfud.htm nadam se da je od pomoći :)

    ReplyDelete
  18. pitanje: Da li je neko presadio kosu u cmg ili nekoj drugoj klinici i ako jeste na sta lici?
    odgovor: Ja sam presadio kosu u jednoj od nase dve klinike, da ne pominjem koja je u pitanju. Presadio sam 2000 dlaka i ne znam da li je uspesno. Po mojoj zeni jeste ali po meni bas i nije.
    L.M. sto se tice Minoksidila, odlicna je stvar i istina je da posle koriscenja od 3-4 meseca organizam se zasiti i postaje imun na njega (kao i na sve lekove). Dakle treba praviti pauzu od 3 nedelje na svaka 3-4 meseca. Danas dan ga koristim i preporuka je svima koji su na pocetku alopecije.
    Na moze da zaustavi opadanje ali svakako moze da odlozi i uspori. Pozzz svima

    ReplyDelete
  19. Minoksidil je stvarno odlicna stvar, mogu sa sigurnoscu da tvrdim da kome god nije pomogao ili mu je promasena terapija ili se nije dobro pridrzavao uputstva. Menu se kosa vratila iz mrtvih.

    ReplyDelete
  20. Moze li neko strucan da mi objasni zasto u uputstvu za Pilovit (minoksidil 5%) pise da zene NE SMEJU da ga koriste? Hvala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Za zene se koristi samo Minoksidil u koncentraciji 2%.

      Delete
  21. Meni je nazalost skroz delovao negativno na erekciju, totalno me je izbacio iz igre, sto je moglo da mi utice negativnije na brak nego celavost. Trebalo mi je oko 6 nedelja da shvatim.Prestao sam da ga koristim I za nedelju dana je sve bilo u normali. Uzasan osecaj kako mi je libido I erekcija tako naglo nestao. Sada celav al potentan :-)

    ReplyDelete
  22. Ja sam pre par dana otišla kod lekarke, koja mi je iz daljine pogledala kosu i prepisala Plantur 21 šampon, Minoksidil 2% losion i Pantogar kapsule. Jesam laik, ali zar ipak ne bi trebalo da mi je uradila neke analize, a ne samo površno pogledala i zaključila da imam alopeciu...

    ReplyDelete
  23. Pa ne znam sta sta ima da te pregleda i radi analize da bi zakkljucila da imas alopeciju kada se sve vidi golim okom?

    ReplyDelete
  24. Čula sam da se uzima uzorak, gleda se folikul dlake itd. A možda i grešim.

    ReplyDelete
  25. Koristim minoksidil jako dugo i cini mi se da pre leci posledicu nego uzrok. Ako imate masno teme, prvo to morate da resite, da bi minoksidil uposte delovao.(sto mi je receno tek skoro) Ja sam pocela da koristim S+L cleansing treatman. A sa minoksidilom je najveci problem sto jednom kad pocnete da ga koristite i naglo prestanete vrlo je verovatno da ce vam kosa opet brzo opasti. (sto se desilo i meni)

    ReplyDelete
  26. Gde da se nadje minoksidil 5 ...posto

    ReplyDelete
  27. Poruka celavim muskarcima je da sto vise skrate kosu i da uzivaju. Celave zbog viska testosterona, muskog polnog hormona. Za zene je bitna duzina kose a za muskarca su neke druge duzine presudne, kosa tu nije bitna...

    ReplyDelete
  28. greškom mi je brat kupio minoxidil od 5% umesto od 2%..da ne bi dzabe stajao, nije uopšte otvaran..prodajem ga za 2000din.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ima ga u apoteci za 800din...pilovit sprej i to 100ml ne 60 kao kod pilfuda...

      Delete
    2. Koja apoteka je u pitanju i koja cena?

      Bio bih zahvalan na odgovoru.

      Veliki pozdrav

      Delete
  29. Imam proredjenu kosu..Upravo sam dosla od lekarke koja mi je prepisal kapsule Pantogar 3x1 , i iskljucivo mi je napomenula za minoksidol ras
    tvor od 5%., pa me bas zanima da li da krenem sa njim.. posto sam na pojedinim mestima procitala da se od 5% ne preporucuje zenama.. nego da je on delotvoran ali samo za muskarce... Pomalo sam zbunjena.... jer uglavnom svuda preporucuju minoksidil. od 2%. .. Posle ovih komentara niti mi se bacaju pare , svesna sam kada pocnem da cu morati da ga koristim do kraja ... ali ne znam da li da poslusam doktorku ili da kupim rastvor od 2% na svoju ruku... Pomoc..!! Zbunjena!?

    ReplyDelete
  30. Da li znate da li Plantur 39 šampon i losion smeju da se koriste u trudnoći?

    ReplyDelete
  31. mozete li mi reci gdje mogu da kupim ili narucim minoksidil, zivim u Crnoj Gori???

    ReplyDelete
  32. U srednjoj skoli kosa je pocela da mi opada, otisao sam kod Dr Lalosevica bilo je to jos davne 1996 godine, imao sam problem sa genetskim opadanjem, doktor Lalosevic mi je prepisao Minoxidil 2%. i dan danas posle 20 godina ga koristim i nije prosao dan da sam prestao, kosa mi je gusta i savrsena prema tome slobodno ga koristite nikad ni jedan ne zzeljenji efekat nisam imao a spasio sam svoju kosu hvala Bogu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cone, kojim samponom peres kosu ako bi mogao da mi odgovoris, bio bih ti jako zahvalan?

      Delete
  33. Da li se preporucuje muskarcima koristiti minoxidil kada planiraju djecu? Moze li stetno uticati? S obzirom da se zenama na preporučuje, pa zato pitam...

    ReplyDelete
  34. imam proredjenu kosu, pocela je da se proredjuje pre par godina. Kupio sam pilfud 5% u apoteci, nije original pakovanje, farmaceuti ga prave, dosta je jeftiniji ali kazu ima isto dejstvo. Da li posle svakog koriscenja treba oprati kosu. Doktor mi je rekao da tri puta nedeljno perem ali dosta se umasti za to vreme.Nemam genetske predispozicije za alopeciu, nisam radio nikakva ispitivanja tako da se ne zna uzrok opadanja. Da li neko zna gde bih mogao da uradim ta ispitivanja. Da li je neko radio nesto po tom pitanju? Molim za neko savet... pozzzzz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koja apoteka je u pitanju i koja cena?

      Bio bih zahvalan na odgovoru.

      Veliki pozdrav

      Delete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Da li neko ma iskustva? da posle koriscenja minoxidila sva ta kosa koja je porasla naravno opadne ali i vise nego pre tj ne vrati se bas u prvobitno stanje nego opadne i jos vise od toga!?
    Slusao sam klip preko neta jednog sto je uzimao pa je bas pomenuo to...
    Hvala!

    ReplyDelete
  37. Zdravo svima..koristio sam minoxidil 2 mjeseca i juce primijetim da su mi se počeli pojavljivati crne dlake po čelu gdje nikad nisu bile.. Ako prestanem koristiti hoće li te dlake otpasti..molim vas za pomoć..

    ReplyDelete
  38. Koliko sam ja citao i slusao o tome, otpasce cim prestenes

    ReplyDelete
  39. Prestao sam da koristim prije 20 dana jer su mi se pojavile dlake na čelu gdje nikad nisu bile do sad.. Sada vidim da su se počele pojavljivati na usima po par crnih članica... Ljudi moji da li sam sta pogrešno uradio i da li ce se to ikada vise vratiti na normalu..inače sam veoma strašljiv.. Molim vas za pomoć :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. nuspojave ili obrati pozornost kod pranja kose,kada ju peres neka se ne slijeva po tebi

      Delete
  40. Da li te pojave prestanu poslije odredjenog vremena tj da li te dlake (na usima) otpanu kada se prestane koristiti :( kod mene kao da sve vise rastu :(

    ReplyDelete
  41. Vase misljenje o samponu Davines energizing i da li postoje nus pojave pozdarav M

    ReplyDelete
  42. da li je imao neko glavobolje od minoxidila?

    ReplyDelete
  43. Koristim ja Minoxidil, odnosno Pilov.-apoteka Beograd, već dve godine, kao i Dav. Energ. sampon, nešto nisam presrećan.. Sampon je ok, manje mi se masti kosa kad je operem sa njim, ali svakako ne buja, minoxidil od 2% mi manje suši kosu nego 5%, tako da njega više koristim, nema nekih većih nuspojava ali kosa polako opada, možda ovi preparati smanjuju opadanje, ali svakako ne sprečavaju, o novom rastu kose da ne pričam. Pri tom sve vreme pijem vitamine za rast kose - komplex B vitamina i biotin... To je moje lično iskustvo, preporučio bih svima koji imaju problem sa opadanjem kose da se što manje nerviraju, jer je to po mom mišljenju jedan od najvećih uzroka posle naslednog faktora, kao i nedostatak sna i loša ishrana. E sad moje pitanje je da li je neko probao Ervama. losion i kakvi su utisci i da li je možda u njegovom sastavu minoxidil? Ja sam naravno bio jako skeptičan, ali sam pre neki dan prvi put čuo da ga neko hvali.. I Drugo da li je neko presadio kosu kod nas ili u Turskoj (za to mi je reko jedan dalji poznanik da je duplo jeftinije nego kod nas - oko 2500e i da je bolje?? ) i kakvi su utisci? Pozdrav svima, nadam se da sam nekome pomogao...

    ReplyDelete
  44. Poceo sam koristiti minoksidil od 5 posto....da li mogu koristiti i ricinusovo ulje ponekad posto sam skontao da mi od njega manje opada kosa, pa pitam da li ce minoksidil biti mozda manje ucinkovit zbog ricinusovog ulja? Hvala unapred na odgovoru.

    ReplyDelete
  45. Da li se minoxidill sme korisriti svakodnevno?

    ReplyDelete